Strona główna

Witamy na stronie Warsztatów Terapii Zajęciowej w Olsztynku!

Warsztaty Terapii Zajęciowej w Olsztynku działają przy Stowarzyszeniu na Rzecz Osób Niepełnosprawnych i Ich Rodzin od 2007 rokuPlacówka prowadzi rehabilitację społeczno-zawodową dla 30 osób. Uczestnicy pochodzą z gmin: Olsztynek, Gietrzwałd oraz Grunwald. Kierownikiem Warsztatów Terapii Zajęciowej w Olsztynku jest Iwona Panasiuk – Kowalewska.

Celem WTZ jest dążenie do usamodzielnienia uczestników, poprzez wyposażenie ich w umiejętności wykonywania czynności życia codziennego oraz zaradności osobistej, a także rozwijania psychofizycznych sprawności oraz podstawowych i specjalistycznych umiejętności zawodowych, umożliwiających uczestnictwo w szkoleniu zawodowym albo podjęcie pracy.

Rehabilitację społeczno-zawodową przeprowadzają instruktorzy terapii zajęciowej w 6 pracowniach: komputerowo-fotograficznej, dekoratorskiej, rękodzielniczej, przyrodniczo-plastycznej, rzeźbiarsko-technicznej, gospodarstwa domowego.

PRACOWANIA KOMPUTEROWO-FOTOGRAFICZNA

Uczestnicy uczą się obsługi komputera, poznając jego  podstawowe funkcje oraz części składowe. Opracowują teksty między innymi dokumentów aplikacyjnych (CV, listy motywacyjne), jak i piszą wiersze, artykuły. Uczestnicy prowadzą pod okiem instruktora stronę internetową WTZ, a także fanpage WTZ na Facebooku,  publikują aktualne wydarzenia, umieszczają zdjęcia w galerii, które są wykonywane aparatem cyfrowym przez podopiecznych pracowni. Zajmują się tworzeniem kart okolicznościowych, zaproszeń, czy wizytówek. Korzystają z edytorów graficznych, tworząc lub przerabiając wykonane wcześniej zdjęcia. Od niedawna zajmują się również sublimacją, tworząc nadruki na kubki i koszulki, dzięki zakupionym urządzeniom w ramach projektu „Aktywni niepełnosprawni – narzędzia wsparcia samodzielności osób niepełnosprawnych”. Biorą także udział w różnego rodzaju konkursach fotograficznych, literackich, jak i filmowych.

PRACOWNIA RZEŹBIARSKO-TECHNICZNA

Terapia w pracowni prowadzona jest dwukierunkowo. Pierwszy kierunek to rozwijanie umiejętności plastycznych poprzez naukę rzeźby w drewnie i rysunku. Dzięki czemu uczestnicy rozwijają wyobraźnię i usprawniają funkcje manualne, oraz zwiększają poczucie własnej wartości. Drugi kierunek to rozwijanie  umiejętności zawodowych i zaradności w życiu codziennym np. wykonywanie prostych napraw, prac konserwatorskich i porządkowych.

PRACOWNIA GOSPODARSTWA DOMOWEGO

Uczestnicy pod czujnym okiem instruktora zdobywają wiedzę z zakresu gastronomii. Ponadto uczą się podstawowych czynności przydatnych w życiu codziennym, poznają podstawy savoir – vivre, uczą się jak bezpiecznie obsługiwać sprzęt AGD. Sprzęt w pracowni został znacznie zmodernizowany i poszerzony, dzięki dofinansowaniu z projektu „Aktywni niepełnosprawni – narzędzia wsparcia samodzielności osób niepełnosprawnych”. Uczestniczy mają możliwość zdobywania nowych umiejętności zawodowych. Podstawową przesłanką uczestnictwa w pracowni jest przestrzeganie zasad higieny osobistej na stanowisku pracy podczas przygotowania posiłku i w trakcie konsumpcji. Rozwijane są umiejętności estetycznego podawania i przygotowywania poczęstunku. Uczestnicy biorą udział w planowaniu niezbędnych zakupów, wraz z instruktorem kupują potrzebne produkty.

PRACOWNIA PLASTYCZNO-PRZYRODNICZA

Uczestnicy pracowni posługują się typowymi materiałami takimi, jak: farby, plastelina, papier kolorowy. Wykorzystują różne techniki plastyczne – dostosowane do zainteresowań i zdolności. Różnorodność technik i materiałów proponowanych uczestnikom pozwala na wybór najbardziej odpowiadającej im formie ekspresji twórczej. Każdy decyduje sam zarówno o wyborze techniki jak i temacie pracy. Praca twórcza sprawia uczestnikom wiele radości i daje dużo satysfakcji. Uczestnicy rozwijają tutaj swoje zdolności plastyczne. Zapoznają się z podstawowymi technikami – malarstwem, rysunkiem. Bardzo ważną rzeczą jest możliwość doskonalenia koordynacji wzrokowo – ruchowej. Innym równie istotnym elementem jest usprawnianie sprawności manualnej. Formy prac ogrodniczych na terenie ośrodka są realizowane poprzez: uprawę i pielęgnację roślin ozdobnych i użytkowych, naukę posługiwania się narzędziami ogrodniczymi, wysiew kiełków i ziół w pracowni. Dbanie o drzewka owocowe i róże oraz pielęgnacja trawnika. Podopieczni poprzez prace ogrodowe i porządkowe stawiają kroki ku uzawodowieniu i znalezieniu się na otwartym rynku pracy.

PRACOWNIA RĘKODZIELNICZA

W pracowni rozwija się zdolności poznawcze, intelektualne, wpływa na sprawność psychomotoryczną, cierpliwość i staranność wykonywanych prac. Uczestnicy uczą się posługiwać przyborami do kroju, szycia i haftu, opanowują techniki szycia na maszynie, poznają ściegi, podstawowe i ozdobne, uczą się zdobienia tkaniny przez aplikację. Nabywają umiejętności bezpiecznego posługiwania się żelazkiem. W pracowni powstają takie wyroby jak: lalki z materiału, torby, maskotki, breloki, wyroby z papierowej wikliny oraz dekoracje bożonarodzeniowe i wielkanocne.  Uczestnictwo w zajęciach wpływa korzystnie na wzrost samooceny, pozwala poznać wartość pracy, uczy współpracy w grupie. Wykonanie najprostszej pracy kształtuje koordynację wzrokowo-ruchową, sprawność manualną, rozwija logiczne myślenie i wyobraźnię uczestników.

PRACOWANIA DEKORATORSKA

Uczestnicy poznają podstawowe techniki  modelowania wyrobów z masy solnej i papierowej oraz sposobem ich zdobienia. Uczą się dekorowania produktów stworzonych w pracowni, jak i zakupionych. Powstaje wiele prac wykonanych na drewnie techniką decoupage: skrzyneczki, deseczki, obrazki i ikony. Uczestnicy również uczą się wytwarzać świece zapachowe i ozdabiać je suszonymi ziołami. W ramach projektu „Aktywni niepełnosprawni – narzędzia wsparcia samodzielności osób niepełnosprawnych” został zakupiony piec do wypału ceramiki. Dzięki temu uczestnicy mają możliwość pracy w glinie. Pod czas zajęć rozwijana jest wyobraźnia. Podopieczni poznają właściwości materiałów i co najważniejsze usprawniają zdolności manualne i koordynację wzrokowo-ruchową. Uczestnicy pracowni dekoratorskiej biorą także udział w udekorowaniu stołów i sal na różne uroczystości i święta.

MUZYKOTERAPIA

Pracownia muzyczna to miejsce, w którym uczestnicy mogą wyzwolić swój potencjał twórczy, energię i rozkoszować się muzyką na wszelkie sposoby. Często grają na różnorodnych instrumentach muzycznych. Tworząc zespół muzyczny przygotowują się do występów na festynach i koncertach.

Uczą się nowych piosenek, słuchając innych wykonawców. Czasami wcielają się w rolę aktorów i ćwiczą etiudy teatralne. Biorą udział w zajęciach z zakresu choreografii, emisji głosu, dykcji i recytacji. Słuchając muzyki wyciszającej znajdują spokój i harmonię.

REHABILITACJA

Głównym celem rehabilitacji ruchowej w WTZ jest przywrócenie maksymalnie możliwej sprawności fizycznej i komfortu życia naszego uczestnika poprzez:

  • Poprawę ogólnej sprawności motorycznej;
  • Wzmacnianie siły mięśniowej;
  • Eliminowanie ograniczeń w stawach;
  • Poprawę krążenia;
  • Zwiększenie pojemności życiowej płuc;
  • Dostarczanie prawidłowych wzorców psychomotorycznych w tym budowanie i uzyskanie wzorca prawidłowej postawy i prawidłowego przenoszenia ciężaru ciała;
  • Stymulację koordynacji wzrokowo-ruchowej;
  • Wiarę we własne siły i możliwości.

Realizacja celów odbywa się poprzez :

– ćwiczenia na sprzęcie rehabilitacyjnym;
– gry i zabawy ruchowe na powietrzu;
– ćwiczenia ogólnokondycyjne;
– zabiegi fizykalne i światłolecznictwo (leczenie stanów bólowych i zapalnych);.

W trakcie współpracy wykorzystuje się różne metody terapeutyczne diagnozując i dopasowując możliwe terapie do potrzeb osoby niepełnosprawnej.

PSYCHOLOG

Gabinet psychologa w WTZ to miejsce, gdzie uczestnicy mogą przyjść ze swoimi problemami, zmartwieniami, podzielić się emocjami. Poza konsultacjami wspierającymi i spotkaniami mającymi charakter interwencyjny, odbywają się tu indywidualne i grupowe zajęcia psychoedukacyjno-terapeutyczne, służące m. in. rozwijaniu inteligencji emocjonalnej, poznawaniu swoich mocnych i słabych stron, wspieraniu w rozwoju zainteresowań i treningu funkcji poznawczych. Psycholog prowadzi badania testowe i ocenia możliwości intelektualne oraz stan emocjonalny nowych uczestników. Konsultuje się też z rodzicami i opiekunami uczestników w celu wspólnego, płynnego oddziaływania terapeutycznego na podopiecznych placówki.

LOGOPEDA

Terapia logopedyczna uczestników jest terapią indywidualną uwzględniającą aktualny poziom rozwoju mowy oraz poziom rozwoju psychoruchowego. Obejmuje nie tylko ćwiczenia narządów mowy, bowiem niemożliwe jest sprawne funkcjonowanie mowy bez usprawniania także innych funkcji, tj. wzrokowej, słuchowej, orientacji przestrzennej, rozwoju ruchowego, sfery emocjonalnej. Praca logopedyczna skupia się więc na usprawnianiu tych funkcji.

Krótko o Stowarzyszeniu

Podstawowym celem Stowarzyszenia jest działanie na rzecz wyrównywania szans osób niepełnosprawnych i tworzenia warunków przestrzegania wobec nich praw człowieka oraz prowadzenie ich ku aktywnemu uczestnictwu w życiu społecznym oraz wspieranie ich rodzin. Realizuje swoje zadania poprzez integrację i wyrównanie szans edukacyjnych i rozwojowych osób niepełnosprawnych w zakresie kultury, sportu, turystyki, edukacji itp. Jednym z najważniejszych zadań jest włączanie osób niepełnosprawnych i ich rodzin do aktywnego życia społecznego, likwidacja barier psychologicznych, architektonicznych, komunikacyjnych, społecznych i biurokratycznych. Stowarzyszenie na Rzecz Osób Niepełnosprawnych i Ich Rodzin w Olsztynku powstało w czerwcu 1998 r. Jest organizacją pożytku publicznego zrzeszającą osoby niepełnosprawne i ich rodziny. 

Stowarzyszenie znając potrzeby osób z niepełnosprawnościami w zakresie aktywizacji zawodowej, zaadaptowała i zmodernizowała pomieszczenia dla działalności Warsztatów Terapii Zajęciowej w Olsztynku.

W stałym kalendarzu działań Stowarzyszenia są imprezy związane z integracją ze środowiskiem lokalnym, współpraca z innymi organizacjami pozarządowymi, młodzieżowymi i instytucjami wspomagającymi działalność. Stowarzyszenie organizuje wycieczki turystyczno-krajoznawcze, festyny, integracyjne olimpiady sportowe, spotkania edukacyjne i wspierające rodziny posiadające dziecko niepełnosprawne. Stowarzyszenie aktywnie uczestniczy w pracach Warmińsko-Mazurskiego Sejmiku Osób Niepełnosprawnych.

Członkowie Stowarzyszenia biorą udział w różnego rodzaju szkoleniach, konferencjach, warsztatach, zjazdach mających na celu podniesienie standardów pracy z osobami z niepełnosprawnościami oraz podniesienie jakości działania organizacji.